پارا تیروئید ها: آدنوما و "cمیتونین

بررسی پاراتیروئید آدنوما با "cمیتونین و تصویر برداری باPET

دز مواردیکه تصویربرداریهای عادی و مرسوم نمی توانند ضایعه را تشخیص بدهند PETبا"Cمیتونین بهترین روش تصویر برداری می باشد زیرا دقت بیشتزی این روش برای تشخیص پراتیروئید آدنوما دارد.

مطالعه ای بر روی 52 بیمار انجام گرفته که بیماری آنها با سایر روش های تصویر برداری تشخیص داده نشده است این بیماران بعد از تشخیص با"C میتونین با جراحی و هیستولوژی هم تایید شده اندوهایپر پاراتیروئیدی تشخیص داده شده است این روش تشخیصی دارای%83 Sensitivityو %100 SPECIFICLLYو با %88 ACCURACY میباشد مواردFALSE NEGA TIVEمواقعی بوده است که موقعیت جایگزینی آدنوما درمدیاستن قرار داشته است (LOWER MEDIAS TINUM) که خارج از منطقه اسکن است قرار داشته است.

بحث و تفسیر: پاراتیروئید آدنوما یکی از شایعترین عارضه غدد داخلی می باشد محققان تخمین میزنند هر سال، از هر صد هزار نفر،27/7 به نفر پاراتیروئید آدنوما مبتلا می شوند.

درمان: جراحی بهترین روش می باشد.

درمان انواع هایپر پاراتیروئید آدنوما، بدون علامت (ASYMPTOMATIC) ممکن است داروئی باشد که البته سلیقه  ها متفاوت و ضد و نقیض است.

روش های دیگر تشخیص این عارضه استفاده ازCT،اولتراسوندM.R.I , PET F.D.G  اوتریوگرافی TCMIBI, Selective VENOUS SAMPLING میباشد که US. MRI.CT نمی توانند تشخیص افتراقی را بین Nonfunctional,Functional هایپرپاراتیروئید آدنوما بدهد استفاده از"Cمیتونین برای تشخیص پاراتیروئید آدنومانی اولیه میباشد کاربردی برای هایپر پاراتیروئید ثانوی ندارد و گزارش ها منفی اعلام گردیده است. (توضیح آنکه میتونین اسید امینه بوده و "Cیک محصول از سیکلوترون میباشد)

دکتر عباس هنربخش - رادیولوژیست بیمارستان مدائن